Smukt Kammeratskab
Af Obs.
Afskrevet efter: 1. Regiments medlemsblad "Kastellet", 1915
Som et Bevis paa Sammenholdet og Kammeratskabfølelsen blandt garnie Soldater, bringer vi her to Eksempler:
Ved et Kompagni af 1. Bataillon skulde forleden en Menig hjemsendes efter 10 Maaneders Tjeneste i Sikringsstyrken. Han havde imidlertid et lille Regnskab med Øvrigheden — en Bøde paa 50 Kr. for en Letsindighed, begaaet kort før Indkaldelsen. Den haarde Nødvendighed paabød: „Enten betale eller ved Hjemsendelsen afleveres til Politiet til Afsoning".
At han manglede noget af Kammeraternes Glæde over at skulle hjemsendes, er let forstaaeligt. En Kammerat af hans Aargang fik nys om Sagen og i Løbet af et Par Timer var Beløbet indsamlet — og han var fri sammen med sine Kammerater!
Blandt de mødte af ældste Aargang ved et Kompagni af 1. Bataillon, var der en Mand, som ingen havde tænkt sig vilde møde — en tidligere Udebliver, som Forholdene havde ført hjem til Danmark, og som pligttro straks mødte for at opgøre sit Mellemværende med Militærautoriteterne. En Bøde — subsidiært 6 Dages Arrest — var Lovens Ord!
Den menige havde ikke tidligere været straffet — og stor var hans Forfærdelse over den ventende Arrest.
Men kun faa Øjeblikke — en Hue med en Krone som Grundlag og straks var Beløbet indsamlet!
At den menige var fuldstændig ukendt blandt sine Kammerater, da han ikke tidligere havde tjent ved 1. Regiment, betød i dette Tilfælde intet. — „Han er vor Kammerat".
